Čína slavnostně otevřela úsek solární dálnice, zloději začali krást panely už po pěti dnech

Čína mezi prvními na světě nedávno slavnostně otevřela úsek solární dálnice. O technologii budoucnosti se psalo po celém světě. Hrdost ale brzy vystřídalo rozčarování. Pouhých pět dní po spuštění provozu totiž někdo část fotovoltaických panelů ukradl. Čínské úřady se navíc obávají, že to není dílem vandalů, ale průmyslové špionáže.

Čínští stavbaři zaznamenali pokusy o krádeže už před otevřením úseku solární dálnice. Chybějící panely pak odhalili krátce po Novém roce. Informace se ale dostala na veřejnost až později.

Podle čínské státní televize je nepravděpodobné, že by panely ukradli zloději, kteří by si tím chtěli přilepšit. Samotný materiál prý nemá vysokou cenu.

Nejpravděpodobnější tak podle média je, že má krádež na svědomí někdo, kdo chtěl získat know-how na výrobu solárních silnic.

Úsek ukradené čínské solární dálnice měří téměř dva metry. Dva pruhy kilometrového úseku dálnice u jihočínského města Ťi-nan pokrývá speciální vrstva transparentního betonu, pod kterou jsou fotovoltaické články.

Zahřívání povrchu, aby v zimě nenamrzl
Energie získaná z panelů umí napájet lampy podél silnice, světelnou signalizaci a dokáže také vyhřívat povrch, aby v zimě nezamrzal. Jeden kilometr dálnice dokáže generovat dost energie k napájení 800 domů.

Ve světě jde zatím poměrně o raritu. Rozšíření této technologie zatím brání vysoká cena, která je až devadesátkrát vyšší než za klasický asfalt. Jeden metr čtvereční údajně přijde skoro na deset tisíc korun.

Fotovoltaické silnice vyvíjejí také evropské firmy například ve Francii nebo Nizozemsku a v těchto zemích vznikly úplně první funkční solární cesty na světě. Amsterdam má solární cyklistickou dráhu z roku 2014 a ve francouzské Normandii před necelými dvěma lety vznikl kilometrový úsek solární silnice.

Jejich vývoj ale není jednoduchý, podotýká francouzský vědec Hervé Paviou, který se solárními panely zabývá.

„Stavba solárních silnic s sebou přináší i některé problémy. Jedním z nich je zahřívání. Ve chvíli, kdy jejich teplota stoupá, klesá efektivita výroby energie a klesá životnost. A také je při návrhu potřeba počítat s modely hustoty dopravy, abyste mohli předvídat produkci elektřiny," popsal před časem Paviou.

Umístění solárních panelů do silnic má ale řadu výhod. Největší je to, že se kvůli elektřině nemusí stavět velké fotovoltaické farmy, které zabírají značné množství půdy.

Čína se potýká se znečištěním ovzduší
Zajímavé je toto řešení obzvláště pro Čínu, která se potýká s extrémním znečištěním kvůli používání fosilních paliv. Čínská vláda se chce do budoucna zbavit závislosti na uhlí a zaměřit se právě na solární energii.

V polovině loňského roku v Číně otevřeli největší solární elektrárnu na moři a v červenci svět oblétly snímky obří čínské solární elektrárny ve tvaru pandy. A do roku 2025 chce čínská vláda dosáhnout toho, aby bylo 70 procent všech prodaných aut v zemi elektrických nebo hybridních.

Zdroj: iRozhlas.cz

Soubory cookie používáme k poskytování funkcí sociálních médií (facebook, twitter a youtube) a analýze naší návštěvnosti. Vidět více
Nastavení cookies
Souhlasím
Zásady ochrany osobních údajů a souborů cookie
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive
Zásady soukromí a bezpečnosti
Proč používáme cookies?
Soubory cookies a další technologie nám pomáhají zlepšovat naše služby, pomáhají nám analyzovat výkon webu a umožňují nám zobrazovat naše sociální sítě (Facebook, Twitter a Youtube). V nastavení si můžete vybrat, které cookies můžeme používat. Svůj souhlas můžete kdykoliv odvolat.
Save settings
Nastavení cookies