Podnikatelé se dočkali dotací pro ekologická auta
Česko patří k evropským trhům, kde rostou prodeje elektromobilů nejpomaleji. Změnit to chce ministerstvo průmyslu a obchodu. Soukromým firmám nabídne dotace na nákup nových aut, které pohání baterie nebo vodík. Program nazvaný „Záruka Elektromobilita – I. výzva“ je financován z Národního plánu obnovy, tedy z peněz Evropské unie. Podnikatelé budou moci získat souhrnnou podporu ve výši až 1,65 miliardy korun, dalších tři sta milionů je určených na podporu pořízení a výstavby dobíjecích stanic.
„Vidíme dva hlavní důvody, proč firmy v Česku pořizují elektromobily. Motivují je dotace, které ale do spuštění tohoto programu nejsou k dispozici, a především možnost parkovat kdekoliv v Praze zdarma, tuto výhodu ale město plánuje brzy zrušit. Proto jsme se rozhodli využít možnost evropského financování a spustit výzvu na podporu elektromobility,“ vysvětluje exkluzivně pro e15 vrchní ředitel sekce fondů EU Marian Piecha z ministerstva průmyslu a obchodu.
Ministerstvo spustí výzvu prvního prosince tohoto roku, firmy budou moci žádat o podporu až do konce září 2025. Na rozdíl od předchozích podpor dosáhnou na tu aktuální firmy jen v případě, že si pořídí bateriový či vodíkový vůz s pomocí úvěru, za nějž se zaručí Národní rozvojová banka, která je v tomto programu partnerem ministerstva. Piecha to zdůvodňuje tím, že se takto podpora spíše dostane k podnikům, jež mají „hlouběji do kapsy“.
Podpora se skládá ze dvou částí. Tou první je bankovní záruka za komerční úvěr, kterou poskytne Národní rozvojová banka obchodníkovi, u něhož si firma vůz či případně dobíjecí stanici pořídí. Záruku bude moci poskytnout až do výše sedmdesáti procent jistiny zaručovaného úvěru. V případě běžných osobních vozů kategorie M1 může rozvojová banka zaručit úvěr na nákup vozu v hodnotě od zhruba půl milionu do 1,5 milionu. Spodní hranice se může mírně lišit u každého žadatele podle toho, nakolik je považován za rizikového z pohledu poskytnutí úvěru.
Druhou částí je samotný finanční příspěvek na nákup bezemisních vozů či dobíječek. U osobních vozů může dosáhnout až dvou set tisíc, u nákladních či vodíkových vozů až tří set tisíc. Na pořízení dobíjecích stanic typu AC lze získat příspěvek až padesát tisíc, až sto tisíc pak může dostat zájemce o DC dobíjecí stanici s výkonem do 40 kilowattů. Na nákup ještě výkonnějších DC stanic lze získat podporu až 150 tisíc.
Firmy budou moci žádat o příspěvek u leasingových společností nebo prodejců nových vozů, kteří leasing nabízejí. Zda splní kritéria, posoudí rozvojová banka. Příspěvek lze získat na pořízení libovolného počtu osobních vozů v hodnotě od zhruba půl milionu do 1,5 milionu. V segmentu nákladních vozidel platí až 2,5milionový limit na jedno vozidlo.
Podpora je nastavena v režimu de minimis, což znamená, že firma může během tří let žádat o jakékoliv podpory v souhrnné výši až dvě stě tisíc eur, tedy necelých pět milionů korun. Pokud například získala peníze díky programům, které pomáhaly podnikům přežít uzávěry během nejtvrdších fází pandemie, tak se tyto prostředky z dvousettisícového limitu odečítají.
Zpočátku bude příspěvky firmám hradit ministerstvo průmyslu a obchodu ze svého rozpočtu. Pokud takto podpoří prodej alespoň 4555 vozů, což je podmínka pro dosažení na evropské peníze, podá žádost Evropské komisi, aby veškerou podporu proplatila. „Očekáváme, že žadatelé využijí téměř dvoumiliardovou podporu beze zbytku i vzhledem k tomu, že jsou podmínky pro čerpání velmi benevolentní,“ dodává Piecha s tím, že se ministerstvo při stanovování podmínek inspirovalo v Polsku.
Ministerstvo průmyslu nepočítá s žádnými dalšími dotacemi firmám kromě těch, které nabídne od prosince. Podpora trhu s elektromobily se omezí pouze na daňová zvýhodnění. Například použití firemního vozu k soukromým účelům tak bude výhodnější u elektromobilů.