Poslanci porodili LEX OZE III ale přitom po….li všechno ostatní
Sněmovna minulý týden 4. března 2025 schválila revoluční novelu energetického zákona, které je označována jako LEX OZE III. Kvůli předvolební atmosféře a obstrukcím ze strany opozice se Sněmovna dostala k hlasování o novele až ve velmi pozdních večerních hodinách. Sněmovna v úterý odmítla návrh Senátu o jeden jediný hlas, který chtěl přílepkové ustanovení o individuálních kontrolách z projednávané novely energetického zákona vypustit.
Podle ČFA přijatým přílepkem zavádí pro drtivou většinu subjektů nesplnitelné byrokratické požadavky pod pohrůžkou ztráty podpory a pokut až do 50 milionů korun. Fotovoltaické výrobny o výkonu nad 30 kWp uvedené do provozu v letech 2009 a 2010 budou nově podléhat individuálním kontrolám výnosnosti. Sám si najdu podklady, pokud nenajdu je to moje smůla a neštěstí, měl jsem s tím přece jako podnikatel počítat. Sám si spočtu přesná nebo žádná čísla, sám si zbytek vycucám z prstu pokud nemám podklady rozdělení nákladů na výrobnu, podívám se jako Sibyla do budoucnosti jak se bude moje výrobna vyvíjet a to i přesto, že hodnota solárního záření kolísá cca 33% (+-16%), zahraju si vrchcáby jaká bude cena elektřiny, sám si odpovědně a přesně odhadnu, sám si „absolutně přesně vypočítám“, sám se nabonzuji u OTE a oznámím se, že jsem využil dotaci mnohem lépe než ostatní, kteří nejednali a nepracovali s péčí řádného hospodáře. „Od pana prezidenta dodatečně všichni postižení dostaneme medaily za zásluhy proti šikaně a Stanjurově choré mysli“, říká Petr Maule, výkonný ředitel ČFA.
Provozovatelé uvedených fotovoltaických výroben budou muset například každoročně do 15. prosince počínaje rokem 2025 informovat operátora trhu s elektřinou, zda jim v příštím roce vznikne nárok na podporu: ano či ne. Výnosnost investice do obnovitelného zdroje se bude nově odvíjet od životnosti zařízení, nikoli od doby práva trvání na podporu. Dosud platný zákon stanoví hranici pro podporu v případě výnosnosti v rozmezí 8,4 až 10,6 procenta.
„Jsem právník a omlouvám se, musím se trošku usmát nad výroky pana ministra financí Stanjury, protože v jedné z evropských směrnic článek 6 výslovně říká, že pokud byla podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů jednou shledána Evropskou komisí jako přiměřená, tak se státy mají vyvarovat jakýchkoliv retroaktivních zásahů, které snižují výnosy za příjem, příjmy za výrobu elektřiny a snižují nebo ohrožují ekonomickou životaschopnost těchto projektů. Takže to, co se tady teď chystá a co se má schválit, je v přímém rozporu s tímto článkem evropské směrnice,“ doplňuje právní expert Doucha pro rozhovor s portálem Solární novinky.
LEZ OZE 3 je i tak průlomovou energetickou změnou, která ukotvuje základní pravidla pro ukládání elektřiny, agregaci a flexibilitu. Novela přináší modernizaci české energetiky, která má vést k vyrovnání a stabilizaci zatížení sítě.
Zmíněná úprava agregace flexibility dovolí efektivnější využívání a sdílení elektřiny skrze tzv. agregátory, kteří už nebudou muset být zároveň i dodavateli elektřiny. Výhoda z toho vyplyne i pro poskytovatele flexibility, protože budou za její poskytování finančně odměňováni přímo, nebo v případě menších poskytovatelů, skrze agregátory. LEX OZE 3 zároveň rozvíjí komunitní energetiku s cílem ochránit právo výrobců a zákazníků elektřinu sdílet. Obchodníci s elektřinou nebudou mít možnost zákazem sdílet elektřinu podmiňovat uzavření smlouvy o výkupu (ČEZ Prodej dnes ve smlouvách zakazuje). Což by vedlo k zavedení dvojího přístupu ze strany obchodníků v podobě nabízení smluv o výkupu, reagující na adresáty, kteří by o sdílení zájem neměli.
Součástí novely je i zjednodušení postupu schvalování menších fotovoltaických elektráren a zdrojů sloužících především pro vlastní spotřebu a domácnosti. Nově by totiž licenci od Energetického regulačního úřadu měli potřebovat až zdroje s výkonem nad 100 kWp oproti současnému stavu s hranicí 50 kWp.
