RWE čeká další solární boom, tentokrát na střechách. Nebudeme dávat fotovoltaiku na pole, ale na domy, plánuje.
- Výkon solárních panelů může v Česku do roku 2050 podle společnosti RWE stoupnout z dnešních dvou až na deset gigawattů.
- RWE i ČEZ nabízejí zákazníkům pomoc při zajištění žádosti o podporu z programu Nová zelená úsporám.
- Typickým solárním zákazníkem je mladá rodina s dětmi, která plánuje stavbu nízkoenergetického domu.
Studie společnosti RWE o vývoji české energetiky předpovídá v České republice nový solární boom. Možný výkon solárních panelů může do roku 2050 stoupnout z dnešních dvou až na deset gigawattů.
RWE si, podobně jako její konkurent ČEZ, nechce potenciální trh nechat ujít.
"Nebudeme dávat fotovoltaiku na pole, ale na domy," zmínil hlavní rozdíl oproti minulosti obchodní ředitel skupiny Tomáš Varcop. Solární energetika nemá mezi Čechy příliš dobrý zvuk, protože si ji spojují hlavně s podezřelým podnikáním, což poškozuje i ostatní podnikatele v tomto sektoru.
Podle Karla Čápa z firmy Frankensolar, která s RWE na solárních instalacích spolupracuje, od 1. ledna nemůže od státu požadovat dotace firma, která nemá certifikaci, což vylučuje opakování vzniku velkých solárních farem.
Rozhodnutí velkých energetických společností směrem k podpoře decentralizovaných středních a malých fotovoltaických střešních systémů vítá i Česká fotovoltaická asociace.
"Ty na rozdíl od gigantických solárních elektráren, které dříve rostly na polích, skutečně pomáhají efektivně šetřit energii jednotlivým domácnostem a firmám," řekl její výkonný ředitel Petr Maule.
RWE i ČEZ nabízejí zákazníkům pomoc při zajištění žádosti o podporu z programu Nová zelená úsporám.
Ten majitelům rodinných domů umožňuje zažádat si o dotaci na energeticky úsporné rekonstrukce, výměnu vytápění nebo využívání obnovitelných zdrojů energie. Program spravuje Státní fond životního prostředí (SFŽP). Do roku 2021 z něj žadatelé mohou získat 27 miliard korun. "Letos předpokládáme, že rozdělíme mezi majitele rodinných i bytových domů zhruba dvě miliardy korun," řekla mluvčí fondu Petra Kolínská.
Hlavním motivem zákazníků pro instalaci solárních panelů na jejich domy je snaha o soběstačnost a větší míru kontroly nad spotřebou energie.
"Existuje specifická skupina lidí, kteří touží po nezávislosti a chtějí do solární energie investovat," řekl mluvčí RWE Martin Chalupský.
Typickým solárním zákazníkem je mladá rodina s dětmi, která plánuje stavbu nízkoenergetického domu. Jinou skupinou jsou dobře zajištění lidé mezi 40 a 50 lety, kteří si chtějí pomocí solární energie zvýšit svůj standard.
Tito lidé také nejvíce využívají možnosti dotací, které nabízí Státní fond pro životní prostředí.
RWE bude v letošním roce považovat za úspěch, pokud se jí podaří získat několik set zákazníků, kterým nainstaluje na střechy solární panely.
Podle Varcopa se firma zatím nesnaží na solární energetice výrazně vydělat, protože v ní vidí dlouhodobou investici, která se vyplatí až s rozvojem chytrých sítí a chytrých domů.
I díky nim se podle firemní studie do roku 2050 sníží spotřeba energie až o 40 procent.
Solární panely u rodinných domů nedokážou v klimatických podmínkách Česka zajistit plnou soběstačnost. "Mohou ale výrazně přispět ke snížení spotřeby u domácnosti, která netopí pomocí elektřiny," řekl Karel Čáp. Nejvíce energie vyrobí solární panely v červnu (14,5 procenta), naopak v prosinci je to pouze 2,5 procenta z celkové roční výroby.
Zdroj: Hospodářské noviny