Senát chrání zdravý rozum a snaží se po druhé zrušit „Stanjurovy protiústavní kontroly“ FVS

Souboj zákonodárců o individuální kontroly velkých fotovoltaických parků i větších FVS z let 2009 a 2010 pokračuje. Ačkoli novela energetického zákona označovaná jako LEX PLYN zmírnila plány ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) na kontroly majitelů FVS, i tak Senát předlohu vrátil Sněmovně. 

Podle původního Stanjurova návrhu by se individuální kontroly týkaly všech instalací z let 2009 a 2010 o výkonu od 30 kilowattů. Novela Lex plyn tuto hranici zvýšila na 145 kilowattů. „Na podstatě tohoto retroaktivního opatření se nic nemění,“ konstatoval pan senátor profesor Miroslav Plevný, předseda hospodářského výboru, zpravodaj předlohy a nejvýraznější senátorský kritik individuálních kontrol. 

Plevný při aktuální rozpravě na plénu v Senátu uvedl, že individuální kontroly byly v hospodářském výboru nejvíce diskutovaným tématem. „Přes v minulosti jasně deklarovaný postoj Senátu v návrhu zákona stále zůstávají tyto podle mého názoru nesmyslné individuální kontroly, i když je upravena dolní hranice pro instalace, jichž se to týká,“ řekl Plevný, podle něhož se proti individuálním kontrolám nakonec postavila většina výboru.

Plevný dodal, že znění zákona s individuálními kontrolami je v přímém rozporu s postojem, který členové výboru a následně Senát a také předchozí ministr průmyslu Jozefem Síkelou opakovaně zaujali. „Jde tedy přímo proti 80. usnesení Senátu z páté schůze konané dne 11. ledna 2023, ve kterém se Senát jasně vyslovil proti konceptu individuálních kontrol podporovaných zdrojů energie,“ připomněl Plevný.

„Často jsem slyšel argument, že když stát poskytuje veřejné prostředky, je oprávněn kontrolovat subjekty, které je dostávají. S tím se dá v podstatě stoprocentně souhlasit. Nicméně s následujícími výhradami. Za prvé tyto kontroly nesmí být v rozporu s původními podmínkami přidělování těchto dotací. A já jsem již několikrát upozorňoval, že je zde rozpor s platnou notifikací Evropské unie pro tyto fotovoltaické elektrárny, které výslovně připouštějí individuální kontroly pouze při souběhu investičních a provozních dotací,“ řekl senátor Miroslav Plevný.

A za druhé musí být tyto kontroly reálně proveditelné, což podle něj není z několika důvodů možné. Třeba proto, že provozovatelé fotovoltaických elektráren musí vycházet z výkazů starých až 15 let. „Vzhledem k platné legislativě, která ukládá archivovat účetní doklady pouze za posledních pět let, je zřejmé, že to zpětně za patnáct let není možné. Přitom však nedoložení požadované hodnoty vnitřního výnosového procenta způsobí odebrání podpory. A v případě uvedení nesprávných údajů dokonce hrozí pokuta až 50 milionů korun,“ připomněl Plevný. Současně uvedl, že v případě odebrání finanční podpory existuje reálná hrozba arbitráží a soudních pří. Právní nejistota v odvětví navíc podle něj poškozuje Českou republiku jako celek. 

Senátní schůze 29.ledna 2025 ohledně LEX OZE III, změna energetického zákona a omezení individuálních kontrol fotovoltaik
Senátní schůze 29.ledna 2025 ohledně LEX OZE III, změna energetického zákona a omezení individuálních kontrol fotovoltaik

Otázka, kterou si výkonný ředitel ČFA Petr Maule klade, se dotýká zásadních principů demokratického systému a role jednotlivých institucí v legislativním procesu. Dvoukomorový systém, který zahrnuje Poslaneckou sněmovnu a Senát, má za cíl zajistit vyváženost a důkladné posouzení navrhovaných zákonů. Senát, jakožto zástupce zkušenějších a často i starších voličů, by měl fungovat jako pojistka proti špatným a unáhleným rozhodnutím.

Když senátoři vyjádří téměř jednotný nesouhlas s nějakým zákonem, je to signál, že daná legislativa může mít vážné nedostatky nebo že neodráží celospolečenský konsensus. Avšak v praxi může dojít k situaci, kdy Poslanecká sněmovna, dominovaná většinou, tento nesouhlas jednoduše přehlasuje. Tato situace může naznačovat, že politické zájmy a pragmatismus často převládají nad ústavními principy a hodnotou širokého konsensu.

V této souvislosti se objevují otázky o skutečné funkčnosti Senátu a jeho roli jako ochránce práv a zájmů menšin. Je důležité, aby se o těchto otázkách diskutovalo a hledaly se cesty, jak posílit úlohu Senátu v legislativním procesu, aby byl schopen efektivně plnit svůj úkol jako protiváha k Poslanecké sněmovně. V konečném důsledku je zdravý selský rozum klíčový pro to, aby se legislativa vytvářela s ohledem na potřeby a názory celé společnosti, a nikoli jen na základě mocenských her.

Zdroj: Obnovitelně

Soubory cookie používáme k poskytování funkcí sociálních médií (facebook, twitter a youtube) a analýze naší návštěvnosti. View more
Cookies settings
Souhlasím
Zásady ochrany osobních údajů a souborů cookie
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Zásady soukromí a bezpečnosti
Proč používáme cookies?
Soubory cookies a další technologie nám pomáhají zlepšovat naše služby, pomáhají nám analyzovat výkon webu a umožňují nám zobrazovat naše sociální sítě (Facebook, Twitter a Youtube). V nastavení si můžete vybrat, které cookies můžeme používat. Svůj souhlas můžete kdykoliv odvolat.
Save settings
Cookies settings