Zkušenosti nabíjení elektromobilů z dobíjecích stanic ČEZ
Vyzkoušeli jsme pro Vás „natankovat“ si do pronajatého elektromobilu palivo – elektřinu. Stalo se tak v Zákaznickém centru ČEZ, v Guldenerově ulici v Plzni. Když přijedete ke stojanu, musíte mít s sebou chytrý telefon a nejprve si nainstalovat aplikaci Polyfazer Direct. Poté máte na výběr z nabíjecích koncovek Chademo s výkonem 50kW, DC Combo typ2 s výkonem 50kW a nízkovýkonové nabíjení Mennekes s výkonem 22kW. Z nainstalovaného softwaru se dozvíme základní ceny 7,20 Kč za minutové nabíjení 50kW a 1,50 Kč za minutové nízkovýkonové nabíjení s výkonem 22kW.
Vybrali jsme si nabíjení podle možnosti našeho elektromobilu a nabíjeli jsme výkonem 22kW a to celkem 6 minut. Podle údaje stojanového elektroměru jsme celkem „našťouchali“ za 6 minut 0,34 kWh. Celkem jsme za uvedené nabíjení zaplatili podle vystavené faktury 9,-Kč vč. DPH. Při přepočtení uhrazené částky na jednotkovou cenu kWh, docházíme k prodejní ceně elektřiny na stojanu 26,47 Kč/kWh. Divíme se, nechápeme. A zamýšlíme se proč?
Každý elektromobil má svojí autonomní BMS (Baterry management System), který podle stavu nabití akumulátorové soustavy (SOC) bude určovat jak dlouho, jakým průběhem a nabíjecím proudem bude automobil nabíjen. U našeho elektromobilu, pokud by BMS umožnila maximální možnosti rychlého nabíjením, bychom měli mít v baterii po ukončení nabíjení o 2,2 kWh více. My jsme uložili do akumulátorů elektřinu jen 0,34 kWh, což je cca 6,5krát méně. Elektřina je z pozice průměrného spotřebitele tedy o cca 650 % dražší. Z pozice distributora a zahrnutí celé prodejní marže (silová cena + distribuční a ostatní poplatky) se marže prodávající společnosti ČEZ může pohybovat i více než 1000%!
Kde udělal tesař díru? Patrně si nikdo při navrhování softwaru nepoložil základní otázku: „Jak moc využijeme nabíjecí výkon ze stojanové nabíječky?“. A tady je podle našeho názoru chyba. Jinak bychom totiž s elektromobilem s pomalým nabíjením mohli dojet z Plzně do Ostravy za 2.382,-Kč (při energetické spotřebě 20 kWh/100 km), což by bylo cca 2,8 krát dráže než klasickým automobilem. Doufáme, že po našem příspěvku se odpovědní zaměstnanci zamyslí a opraví výpočet odebrané elektřiny podle skutečnosti. Nebo třeba přepočtou odběr elektřiny v litrech/100km s přepočtem na měrné spalné teplo klasických paliv aby to bylo ještě technicky zajímavější?
O elektromobilitě, jejím vývoji u nás, rozvoji „čerpacích“ – nabíjecích stanic, se dozvíte na pořádaném Fotovoltaickém Fóru v Praze dne 17. 9. 2019, na výstavišti Letňany.
Zdroj: ČFA, ČEZ