Změna v certifikátech pro CS OTE – díl první
(publikováno v dubnu 2017)
Operátor trhu OTE a.s. oznámil chystající se změny v certifikátech pro přístup do CS OTE, tedy systému, kde se mimo jiné zadávají měsíční výkazy výroby obnovitelného zdroje.
Od 1. 10. 2017 nebude možné pro elektronický podpis a přístup do webového prostředí CS OTE použít komerční certifikát. Zároveň od 1. 7. 2017 bude možné registrovat pro přístup do webového prostředí CS OTE a elektronické podepisování pouze kvalifikované certifikáty.
Co to znamená pro majitele FVE?
Již třetí čtvrtletí tohoto roku nebude možné vykázat se stávajícím komerčním certifikátem. Poslední výkaz bude možné odeslat za srpen 2017.
Pokud Vám bude končit platnost stávající certifikátu do letošního srpna, neprovádějte automatickou elektronickou obnovu certifikátu. Bude Vám vydán a fakturován opět jen komerční certifikát.
Pokud je platnost Vašeho komerčního certifikátu delší než do srpna, můžete nechat pořízení kvalifikovaného certifikátu až na září. Není třeba mít v tuto chvíli aktivní dva certifikáty. Platnost certifikátu je 1 rok. Do září můžete používat stávající platný cetifikát a v záři následně požádat o kvalifikovaný.
POZOR! Kvalifikovaný certifikát se k Vašemu účtu v CS OTE nepřiřadí automaticky! Je nezbytné ho ručně do systému přidat a aktivovat! Do CS OTE se nepřihlásíte (a kvalifikovaný certifikát neaktivujete) s prošlým komerčním certifikátem. Nepřihlásíte se ani s platným komrčním certifikátem po 1. 10. 2017!
Kvalifikovaný certifikát lze aktivovat i bez platného komerčního certifikátu e-mailovou žádostí na adrese poze@ote-cr.cz (s platným certifikátem je to však rychlejší a pohodlnější).
Online žádost o kvalifikovaný certifikát.
Získání kvalifikovaného certifikátu se neobejde bez Vaší osobní návštěvy pobočky České pošty. Je nutné vybrat si přepážku se službou CZECH POINT.
Jako první si na stránkách certifikační autority www.postsignum.cz vygenerujete žádost o certifikát. Žádost je potřeba provádět v prohlížeči Internet explorer.
Do formuláře vyplníte své jméno, příjmení a e-mail. Na uvedenou adresu Vám bude doručen odkaz ke stažení certifikátu. Zaškrtnete políčko, že jste se seznámil/a s podmínkami vydávání certifikátu.
Pak stačí kliknout na dlouhé tlačítko "Vygenerovat a odeslat žádost na www server PostSignum.
Opište si, nebo vytiskněte vygenerované ID žádosti. Budete ho potřebovat na poště.
Doporučuji zálohovat právě vytvořený privátní klíč. Alespoň na plochu, lépe na USB flash disk.
Návštěva pošty
S sebou na poštu si vezměte dva vyplněné formuláře:
Seznam žadatelů – úvodní list (ke stažení v pdf)
Příklad vyplnění úvodního listu.
Údaje pro vydání certifikátu (ke stažení v pdf)
Příklad vyplnění údajů pro vydání certifikátu.
– číslo smlouvy dopíše pošta
– číslo zaměstnance je libovolné číslo (pokud Vaše organizace nemá čísla zaměstnanců)
– pokud vyberete možnost přidělit identifikátor MPSV, bude certifikát použitelný i při kontaktu se státní správou (nemá vliv na cenu)
– e-mailová adresa 1 se nemusí vyplňovat, pokud je shodná s kontaktní
– jiné jméno je jakákoli posloupnost znaků, které si určuje žadatel
Asi neuděláte chybu, když oba dokumenty vytisknete dvakrát.
Na poštu zajděte s těmito formuláři, občanským průkazem a ID žádosti.
Po odchodu z pošty bude na Vašem e-mailu čekat odkaz na stažení certifikátu.
Pokračování příště…