Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje změnu systému platby za podporu obnovitelných zdrojů energie
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) navrhuje zásadní změnu systému výběru poplatku od spotřebitelů elektrické energie na podporu obnovitelných zdrojů energie. Důvodem je stanovisko Evropské komise, která shledala systém výběru poplatku na principu spotřeby za potenciálně diskriminační. Úhrada poplatku na podporu obnovitelných zdrojů bude nově založená na hodnotě kapacity připojení jednotlivých zákazníků.
Evropská komise (EK) při posuzování systému podpory obnovitelných zdrojů energie (OZE) vyjádřila názor, že poplatek za elektřinu z OZE, jako platba za zákazníkem spotřebované množství elektřiny, je možné považovat za diskriminační ve vztahu k importované elektřině. Systém výběru poplatku na základě spotřeby, představuje podle EK umělé zatížení dovážené elektřiny další platbou, a takový postup není v souladu s obecnými principy volného obchodu se zbožím a službami v rámci EU. Evropská komise proto podmínila schválení schématu podpory obnovitelných zdrojů závazkem České republiky, provést nápravu tohoto stavu. Tento závazek je také obsažen v notifikačním rozhodnutí, kterým EK schvaluje podporu pro OZE v ČR.
Aby byl požadavek v termínu stanoveném EK splněn, navrhuje MPO v rámci aktuální novely zákona č. 65/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, tuto změnu systému platby na podporu OZE. Do 11. července musí být podány v mezirezortním řízení případné připomínky.
Podstatou změny je výběr poplatku založený na rezervovaném příkonu. Výše poplatku tedy nebude odvislá od množství spotřebované elektřiny. Navržený systém je konstruovaný takovým způsobem, aby zatížení konečných zákazníků bylo spravedlivé a odstupňované podle jejich skutečného příspěvku k zatížení elektrizační soustavy. Základním parametrem pro určení výše plateb bude u odběratelů hodnota rezervovaného příkonu na hladině vysokého a velmi vysokého napětí (VN a VVN). U spotřebitelů na hladině nízkého napětí (NN) bude tato hodnota spojená s velikostí jejich jističů.
Všechny tyto změny budou provedeny takovým způsobem, aby hlavně u domácností a maloodběratelů neznamenaly nárůst plateb při srovnatelném odběru elektřiny. Podobný krok již v minulosti v návaznosti na ukončený proces notifikace provedly Rakousko a Slovinsko. Platby na podporu OZE tak budou již definitivně stabilizovány na současné již dvakrát snížené úrovni s významnou účastí státního rozpočtu. V celkové roční platbě naprosté většiny zákazníků by se změna neměla projevit.
Tato změna ve stanoveném čase představuje poměrně značné nároky zejména na účetní systémy distributorů, nicméně v horizontu jednoho až dvou let by musela být provedena i bez notifikace, a to v rámci změny tarifního systému, který má umožnit efektivní rozvoj inteligentních sítí a nových služeb pro zákazníky. Pro řadu zákazníků by ale měla být implementace navrhované novely zákona také impulsem k tomu zvážit, zda jejich připojovací kapacita je opravdu nezbytná a zda by nemohla být snížena, mj. díky dosažení energetických úspor. Vzhledem k tomu, že do distribučních sítí bude nezbytné v následujících 15 letech investovat přes 150 mld. Kč, aby mohly bez omezení připojovat všechny nové malé zdroje, a to zejména OZE, umožní případná racionalizace velikosti příkonů tyto dodatečné náklady udržet na co možná nejnižší úrovni. Dosažené úspory v domácnostech se pak promítnou i do potenciálních miliardových úspor v distribučních sítích.
Zdroj: MPO