Poslanecká sněmovna dnes hlasuje o vráceném návrhu ze Senátu „LEX OZE III“
Dnes od 14,00 hodin začíná 131. schůze Poslanecké sněmovny. Bude se opětovně hlasovat o návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 656/6/ – vrácený Senátem.
Poslanci dnes projednají po druhé další změny moderní energetické legislativy nazvané LEX OZE III. První projednání LEX OZE III prošlo sněmovnou na konci minulého roku. Při projednání se jako přílepek do schvalovaných návrhů dostalo znění, k zalepení státního rozpočtu na rok 2025, které nařizuje pro fotovoltaické elektrárny tzv. samokontroly a samovyměření vnitřního výnosového procenta (Internal Rate of Return). Děje se tak u těchto elektráren opakovaně zdanit, retroaktivně nařídit energetickým subjektům nové povinnosti, a v tomto návrhu bohužel i protiústavně (nelze nařídit povinnost, která nelze splnit). Chybou by bylo, kdybychom se opět spoléhali na Ústavní soud, protože do datumu projednání Ústavním soudem by schvalované znění nabylo účinnosti. Proti těmto změnám se ohradily i tři zahraniční ambasadoři, jejichž země mají rozsáhlé investice v oblasti OZE.
Návrh počítá s tím, že všechny subjekty si uchovávají detailní účetní data více než 15-16 let a z těchto podkladů bude moci podnikatel sám, zpětně stanovit veškeré náklady. Pro některé subjekty, pokud nejsou plátci DPH však povinnost vedení účetnictví a archivnictví, kde jsou uvedené detaily k dispozici končí uplynutím lhůty 5 let. U plátců DPH je to pak 10 let. Navrhované znění tak zavádí povinnosti, včetně sankcí při nesplnění nebo chybném výpočtu a zavádí odstrašující likvidační 50 miliónovou pokutu.
Návrh v podobě jak je sestaven „ošetřuje“ poskytnutí provozních dotací, ale nastavením nových pravidel na samotném závěru dotačního financování, které nebylo známo při poskytnutí dotace, nastavuje diskriminační podmínky pro všechny výrobny. Čím více některé výrobny šetřily, čím byly investiční a provozní náklady efektivněji vynakládány, tím více dopadne případné dodanění systémů a zastavení dalšího pobírání dotace. Pravý opak nastane u části velkých výroben, které si nehlídaly úroveň provozních nákladů, nakupovaly dražší materiál a služby, opravy prováděly neekonomicky, vždy za pomocí třetích stran – tyto výrobny se dočkají ekonomického ocenění: „připravovaná legislativa se jich nedotkne. Slabí, špatní závodníci na konci podnikatelského peletonu vystoupí na bedny vítězů“ říká Petr Maule, výkonný ředitel České fotovoltaické asociace. Poslanci tedy chtějí oslavovat průměrnost a slabost a to si dnešní koalice bere za vzor podnikání? Jaký to dává signál pro mládež, nastupující podnikatelskou generaci?
Zvítězí zdravý rozum, právní předpoklady nebo pošetilost mocných?

LEX OZE III